Poučenie klienta advokátom
podľa § 1c, § 18 ods. 4 zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii (ďalej ako "Zákon o advokácii"), § 6 zákona č. 136/2010 Z. z. o službách na vnútornom trhu (ďalej ako "ZSVT") a vyhlášky č. 655/2004 Z. z. o odmenách a náhradách advokátov za poskytovanie právnych služieb (ďalej ako "Vyhláška č. 655/2004 Z. z.")
JUDr.
Tomáš Horník, advokát,
so sídlom Cyprichova 2482/50, 831 53 Bratislava, IČO: 56316895, DIČ: 1075540290,
vykonáva advokáciu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii, na základe
zápisu vykonanom Slovenskou advokátskou komorou. JUDr. Tomáš
Horník, advokát, je členom Slovenskej advokátskej komory, akademický titul mu
bol udelený na území Českej republiky a Slovenskej republiky. V zozname
advokátov vedenom Slovenskou advokátskou komorou je zapísaný pod č. 8908. (§ 6
ods. 1 písm. a) až e) ZSVT)
Poistenie pre prípad zodpovednosti za škodu (§ 6 ods. 1 písm. l) ZSVT) Advokát je pre prípad zodpovednosti za škodu spôsobenú výkonom činnosti poistený v rámci hromadnej poistnej zmluvy v poisťovni KOOPERATIVA poisťovňa, a. s. Vienna Insurance Group, Štefanovičova 4, 816 23 Bratislava, IČO: 00585441, a to v rozsahu poistnej sumy 100 000 EUR. Poistenie sa vzťahuje na zodpovednosť za škodu osôb so sídlom na území Slovenskej republiky vzniknutú pri poskytovaní právnych služieb podľa slovenského práva a práva EÚ a na škodové udalosti vzniknuté na území Slovenskej republiky a na území členského štátu EÚ.
Základný popis služby (§ 6 ods. 1 písm. k) ZSVT) Advokát pomáha uplatňovať ústavné právo fyzických osôb na obhajobu a chrániť ostatné práva a záujmy fyzických osôb a právnických osôb v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, so zákonmi a inými všeobecne záväznými právnymi predpismi. Výkon advokácie je zastupovanie klientov v konaní pred súdmi, orgánmi verejnej moci a inými právnymi subjektmi, obhajoba v trestnom konaní, poskytovanie právnych rád, spisovanie listín o právnych úkonoch, spracúvanie právnych rozborov, správa majetku klientov a ďalšie formy právneho poradenstva a právnej pomoci, ak sa vykonáva sústavne a za odmenu. Advokát je pri poskytovaní právnych služieb nezávislý, je viazaný všeobecne záväznými právnymi predpismi a v ich medziach príkazmi klienta.
Všeobecné podmienky poskytovania služby (§ 6 ods. 1 písm. f) ZSVT) Advokát je povinný pri výkone advokácie chrániť a presadzovať práva a záujmy klienta a riadiť sa jeho pokynmi. Ak sú pokyny klienta v rozpore so všeobecne záväznými právnymi predpismi, nie je nimi viazaný. O tom klienta vhodným spôsobom poučí. Advokát je povinný pri výkone advokácie postupovať s odbornou starostlivosťou, ktorou sa rozumie, že koná čestne, svedomito, primeraným spôsobom a dôsledne využíva všetky právne prostriedky a uplatňuje v záujme klienta všetko, čo podľa svojho presvedčenia považuje za prospešné. Pritom dbá na účelnosť a hospodárnosť poskytovaných právnych služieb.
Advokát sa pri poskytovaní právnej pomoci môže dať zastúpiť iným advokátom. Pri jednotlivých úkonoch môže advokáta zastúpiť advokátsky koncipient alebo aj iný zamestnanec advokáta. Toto zastupovanie nie je možné proti vôli klienta.
Advokát je povinný dodržiavať pravidlá profesijnej etiky a iné pravidlá, ktoré určuje predpis Slovenskej advokátskej komory.
Advokát spracúva osobné údaje klientov a iných fyzických osôb v rozsahu nevyhnutnom na účely výkonu advokácie v zmysle príslušnej národnej a európskej legislatívy. Advokát je oprávnený získavať a spracúvať osobné údaje nevyhnutné na účely výkonu advokácie kopírovaním, skenovaním alebo iným zaznamenávaním úradných dokladov na nosič informácií bez súhlasu dotknutej osoby.
Advokát je oprávnený poskytovať právne služby na celom území Slovenskej republiky. Advokát je oprávnený poskytovať právne služby aj mimo územia Slovenskej republiky v medziach ustanovených medzinárodnými zmluvami, ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným v zákone, a v súlade s podmienkami ustanovenými zákonom.
Advokát je povinný zachovávať mlčanlivosť o všetkých skutočnostiach, o ktorých sa dozvedel v súvislosti s výkonom advokácie, ak osobitný predpis neustanovuje inak. Povinnosť mlčanlivosti advokáta trvá aj po skončení zastúpenia. Povinnosť zachovávať mlčanlivosť sa nevzťahuje na prípad, ak ide o zákonom uloženú povinnosť prekaziť spáchanie trestného činu. Pozbaviť advokáta povinnosti zachovávať mlčanlivosť môže klient a po smrti či zániku klienta iba jeho právny nástupca.
Klient sa zaväzuje
pri poskytovaní právnej pomoci advokátom odovzdať advokátovi všetky potrebné
písomnosti, podľa potreby aj v origináli alebo úradne overenej kópii, udeliť mu
potrebný počet plnomocenstiev na zastupovanie a pravdivo ho informovať o všetkých
rozhodujúcich skutočnostiach nevyhnutných pre poskytnutie právne služby.
Advokát má nárok na sumu klientovi prisúdenej náhrady trov konania vtedy, ak sa na tom s klientom písomne dohodol. Priznané náhrady súdnych poplatkov, iných hotových výdavkov klienta v konaní, pokiaľ ich neuhradil advokát zo svojho, patria klientovi.
Advokát
je oprávnený odstúpiť od zmluvy o poskytovaní právnych služieb len zo závažných
dôvodov, najmä ak sa narušila nevyhnutná dôvera medzi ním a klientom alebo
pokyn klienta je v rozpore s predpismi Slovenskej advokátskej komory. Ďalšie
podmienky odstúpenia upravuje § 22 Zákona o advokácii.
Odmena za poskytnutie právnych služieb a spôsob jej určenia (§ 6 ods. 1 písm. i), j) ZSVT) Advokát poskytuje právne služby za odmenu a má právo požadovať za ne primeraný preddavok. Advokát popri nároku na odmenu má nárok aj na náhradu hotových výdavkov a na náhradu za stratu času. Za hotové výdavky sa považujú výdavky účelne a preukázateľne vynaložené v súvislosti s poskytovaním právnych služieb, najmä súdne a iné poplatky, cestovné a telekomunikačné výdavky a výdavky za znalecké posudky, preklady, odpisy alebo výpisy z verejných registrov. Advokátovi pri vykonávaní právnych úkonov mimo jeho sídla za čas strávený cestou do tohto miesta a späť, patrí náhrada za stratu času a cestovné výdavky.
Odmena advokáta sa určuje na základe dohody medzi advokátom a jeho klientom (ďalej len "zmluvná odmena"). Zmluvná odmena sa určuje: a) súčinom počtu hodín účelne vynaložených na vybavenie veci a hodinovej sadzby (hodinová odmena), b) paušálnou sumou (paušálna odmena), c) podielom na hodnote veci (podielová odmena), d) tarifnou odmenou dohodnutou inak ako základnou sadzbou tarifnej odmeny. Spôsoby určenia odmeny môžu byť kombinované.
Bližšie informácie týkajúce sa odmeny advokáta sú uvedené vo Vyhláške č. 655/2004 Z. z.. Ak nedôjde k dohode medzi advokátom a jeho klientom ohľadne určenia odmeny advokáta, na určenie odmeny advokáta sa použijú ustanovenia Vyhlášky č. 655/2004 Z. z. o tarifnej odmene (§ 9 až 14). V odmene advokáta sú zahrnuté aj odmeny za administratívne práce a iné práce vykonané v súvislosti s poskytovaním právnych služieb.
Pri určení trov konania, ktorých náhrada sa priznáva proti inej fyzickej osobe alebo právnickej osobe, sa odmena advokáta určí podľa ustanovení Vyhlášky č. 655/2004 Z. z. o tarifnej odmene. Advokát môže poskytnúť právne služby za zníženú odmenu alebo bezplatne, ak to odôvodňujú osobné pomery alebo majetkové pomery klienta alebo je na to iný dôvod hodný osobitného zreteľa.
Advokát nemôže požadovať ani prijať od klienta
odmenu za právne služby, ktorú mu uhradí štát podľa § 25 Vyhlášky č. 655/2004 Z. z..
Podávanie sťažností, bližšie informácie o poskytovanej službe (§ 6 ods. 1 písm. m) ZSVT) Bližšie informácie o poskytovanej právnej službe možno v Slovenskej republike získať a sťažnosť na výkon advokácie možno podať na adrese: Slovenská advokátska komora, Kolárska 4, 813 42 Bratislava, Slovenská republika.
Kontaktné údaje advokáta JUDr. Tomáš Horník, advokát Sídlo: Cyprichova 2482/50, 831 53 Bratislava Pracovisko: Sliačska 1, 831 02 Bratislava Tel: +421 940 632 101, E-mail: tomashornik.advokat@gmail.com
Poučenie o možnosti reklamácie
JUDr. Tomáš Horník, advokát, zapísaný v zozname advokátov SAK č. 8908, IČO: 56316895, DIČ: 1075540290, sídlo: Cyprichova 2482/50, 831 53 Bratislava, tel.: +421 940 632 101, e-mail: tomashornik.advokat@gmail.com (ďalej len "advokát").
V zmysle zákona č. 108/2024 Z. z.
o ochrane spotrebiteľa môže spotrebiteľ uplatniť reklamáciu na adrese
pracoviska advokáta: Sliačska 1, 831 02 Bratislava alebo na e-mailovej adrese:
tomashornik.advokat@gmail.com. Reklamáciou je uplatnenie zodpovednosti za vady
služby. Advokát určí spôsob vybavenia reklamácie ihneď, v zložitých prípadoch
najneskôr do 3 pracovných dní od uplatnenia reklamácie, v odôvodnených
prípadoch, najmä ak sa vyžaduje zložité zhodnotenie stavu služby, najneskôr do
30 dní od uplatnenia reklamácie.
Po určení spôsobu vybavenia reklamácie sa reklamácia vybaví ihneď, v odôvodnených prípadoch možno reklamáciu vybaviť aj neskôr. Vybavenie reklamácie však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní od uplatnenia reklamácie. Po uplynutí lehoty na vybavenie reklamácie má spotrebiteľ právo od zmluvy odstúpiť.
Vybavením reklamácie nie je dotknuté právo na náhradu škody. Vybavením reklamácie sa rozumie ukončenie reklamačného konania nápravou nedostatočne alebo vôbec neposkytnutej služby alebo jej časti, a to vyplatením primeranej zľavy z odmeny za poskytnutie právnej služby.
Ak je reklamácia neoprávnená, advokát reklamáciu zamietne. Advokát znáša náklady spojené s vybavovaním reklamácie. Týmto nie je dotknutý nárok advokáta na náhradu preukázateľne vynaložených nákladov súvisiacich s vybavovaním neoprávnenej reklamácie.
Advokát pri uplatnení reklamácie vydá potvrdenie. Ak je reklamácia uplatnená prostredníctvom prostriedkov diaľkovej komunikácie (e-mailom), advokát doručí potvrdenie o prijatí uplatnenej reklamácie ihneď. Ak potvrdenie o uplatnení reklamácie nie je možné doručiť ihneď, doručí ho bez zbytočného odkladu, najneskôr však spolu s dokladom o vybavení reklamácie. Potvrdenie o uplatnení reklamácie advokát nemusí doručovať, ak spotrebiteľ má možnosť preukázať uplatnenie reklamácie inak. Advokát o vybavení reklamácie vydá písomný doklad najneskôr do 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie.
Poučenie o alternatívnom riešení sporov
JUDr. Tomáš Horník, advokát, zapísaný v zozname advokátov SAK č. 8908, IČO: 56316895, DIČ: 1075540290, sídlo: Cyprichova 2482/50, 831 53 Bratislava, tel.: +421 940 632 101, e-mail: tomashornik.advokat@gmail.com (ďalej len "advokát").
Advokát Vás týmto poučuje, že podľa ustanovenia § 11 ods. 1 zákona č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len "zákon o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov") máte, ak ste spotrebiteľom, právo podať advokátovi žiadosť o nápravu, ak medzi Vami a advokátom vznikne spor z uplatnenia práv zo zodpovednosti za vady alebo ak sa domnievate, že advokát porušil Vaše iné práva.
Ak advokát na Vašu žiadosť odpovie zamietavo alebo na ňu neodpovie do 30 dní odo dňa jej odoslania, máte právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu subjektu alternatívneho riešenia sporov podľa zákona o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov.
Návrh sa podáva príslušnému subjektu alternatívneho riešenia sporov. Vaša možnosť obrátiť sa na súd tým nie je dotknutá. Návrh musí spĺňať náležitosti uvedené v § 12 zákona o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov.
Subjektom alternatívneho riešenia sporov je: Slovenská obchodná inšpekcia Odbor pre medzinárodné vzťahy a alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov Bajkalská 21/A, p. p. 29 827 99 Bratislava 27
Bližšie informácie sú dostupné na webovej adrese Slovenskej obchodnej inšpekcie: htps://www.soi.sk/sk/alternativne-riesenie-spotrebitelskych-sporov.soi alebo na stránke Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky https://www.mhsr.sk/obchod/ochrana-spotrebitela/alternativne-riesenie-spotrebitelskych-sporov-1.